måndag 24 juli 2017

Dear Fang, With Love av Rufi Thorpe

"Lucas och Katya gick sista året i gymnasiet då de gjorde det förhastade beslutet att skaffa ett barn. Sjutton år senare, Lucas är bara en veckoslutspappa och nyligen involverad i sin tonårsdotter Veras liv efter ett årtionde av frånvaro. Men när Vera får ett skrämmande psykotiskt nervsammanbrott på en gymnasiefest, tar Lucas ett andra impulsivt beslut; Han tar henne till Litauen, hans mormors hemland.
Här, i staden Vilnius, hoppas Lucas att kunna rädda Vera från sorgen av hennes diagnos. Medan han avtäcker en hemlighet gällande hans mormors förflutna i andra världskriget, söker Vera sina egna svar.
Varför övergav Lucas henne då hon var en baby? Vad hände egentligen under natten då det psykotiska nervsammanbrottet inföll? Och vem kan hon förlita sig på med sanningen?" Fritt översatt från engelska av mig.

Den här boken... vad ska jag säga? För det första är den himla fin med bara en blick på omslaget. För det andra köpte jag den på mitt senaste äventyr till Uppsala, så den bär ju med sig lite fina minnen.
Det tog mig ganska länge att läsa igenom den, troligen med två bakomliggande orsaker; 1: jag har typ inte haft tid eller ork att läsa särskilt mycket senaste tiden och 2: den kändes stundvis ganska trögläst... Detta är en typisk bok där det händer massor men egentligen ändå ingenting. Mycket av det som man kunde läsa var tankar och funderingar mer än händelser. Den var helt enkelt lite annorlunda och jag antar att det tar tid att vänja sig vid att läsa denna stils böcker.
Tycker dock att den var väldigt bra skriven och är otroligt glad att jag läste den. Man kunde till och med lära sig lite grann historia, om inte annat.
Skulle rekommendera den här boken till lite äldre unga vuxna. Den har en hel del humor och sarkasm inblandat men kan vara lite svårförståelig emellanåt. Måste erkänna att detta högst troligt beror på att jag läste den på engelska, vilket ju inte är mitt modersmål. Hittade den faktiskt inte alls på svenska, trots att jag försökte googla runt lite.
Överlag var det alltså en riktigt bra bok med fina tankar och fint språk, som jag ger 3 korgar av 5 (jag har köpt korgar idag för mitt garderobprojekt som jag nämnde i förra inlägget). Nu går boktåget vidare och näst på tur står Pappersstäder av John Green.



























XOXO







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar